Zefektívnenie  individuálnej práce asistentov so žiakmi s IŠP 
Mapovanie potrieb - na základe rozhovoru  v škole s asistentami som rozobrala  konkrétne situácie s ktorými sa denne stretávajú: agresivita, útek zo školy, klamanie, nechuť pracovať, ležanie na lavici, ignorancia učiteľov,  nespolupráca a mnoho ďalších. 

Otázky ktoré boli položené:  ako sa dá zlepšiť a zefektívniť  individuálne vzdelávanie žiakov s IŠP? Akú  konkrétnu pomoc by uvítali pri žiakoch? Čo konkrétne by pomohlo asistentom, aby predchádzali vyhoreniu? 

Cieľ projektu bolo zlepšenie vzťahov medzi asistentmi na ZŠ. Projekt bol určení pre asistentov ZŠ, ktorý mali dlhodobejšie problémy so vzťahmi medzi sebou a neboli dostatočne motivovaní zo strany vedenia školy. Problémy, ktoré dlhodobo vnímali: zlá komunikácia s rodičmi žiakov, nevideli efekt svojej práce, z čoho nastáva vyhorenie, nepochopenie, práca, ktorá je roky nestabilná, nerovnomerné rozloženie žiakov a málo vzdelávania apodpory.
Projekt vznikol z vlastnej iniciatívy, keďže na škole kde pracujem som dlhodobejšie registrovala napätie medzi asistentami. Napätie bolo citeľné a medzi asistentami pretrvával dlhodobejšie tlak a neistota z pracovnej pozície.
Stretnutia  boli plánované a boli zvyčajne po pracovnej dobe. S každým som sa rozprávala individuálne a neskôr sme začali mat spoločné stretnutia, kde sme preberali ich „problém“ momentálnu situáciu, individuálny prístup k žiakom, problém s pracovnou neistotou a rôzne školské situácie
Opis projektu - počas roka som sa pravidelné stretávala s asistentami, skupinovo aj individuálne. Na základe ich potreby som sa snažila im poskytnúť konzultácie a podporu. Vyhľadávala som im rôzne vzdelávanie  a školenia, ktorých sa mohli zúčastniť za podpory školy. Vzdelávania boli smerované  presne podľa potrieb asistenta / žiaka, na zlepšenie  celkovej  situácie. V prípade, že si žiak nesadol s asistentom bola umožnená zmena žiakov aj počas školského roka. Ak bol  problém vyhrotený snažila  som sa pomôcť s odkomunikovaním situácie  so špeciálnou pedagogičkou prípadne aj  s vedením školy. 

Odozva zo strany asistentov bola pozitívna. Ocenili snahu podporiť ich a vôbec, že niekto prejavil záujem aj o ich problém a situáciu. Na našej škole sa po určitom čase  zlepšili vzťahy medzi asistentami, čo bolo vysoko pozitívne hodnotené. Niektorí dostali pracovnú zmluvu na TPP, čo výrazne pomohlo k ich chuti lepšie sa zapracovať, neprežívali obavu, že budú musieť opäť hľadať prácu. Na začiatku školského roka je snaha vybrať k asistentovi žiaka s ktorým si bude rozumieť aj osobnostne,  tým sa predchádza problémom do budúcna. Výsledky boli  prezentované na úrovni školy a vedenie školy ocenilo zlepšené vzťahy a podporilo vzdelávanie   asistentov.
Prínos projektu – samotné otvorenie  problému, alebo situácie ktorá sa navonok javí v poriadku, rýchla spätná väzba zo strany asistentov a ich pozitívna reakcia. Podpora špeciálneho pedagóga a  vedenia školy.  Stretnutia pretrvávajú   aj v tomto školskom roku a plánujem, pokračovať  aj v budúcom školskom roku.                            
Vypracovala: Miroslava Sautner